Co také zaznělo (věřte - nevěřte)
Obsah této stránky navazuje na texty "Jak to vlastně je" a Jak to vlastně je (pokračování)" a doplňuje je.
Výchozí situace je:
1) Představte si, že pokaždé, když jedete domů, vám ve Vláčilově ulici, na místě za zrcadlem, hrozí střet s 40 tunovým nákladem,který se řítí z kopce po vaší straně - zabírá celou šířku silnice. Vyberete si čelní střet, nebo skok autem dolů do potoka? Kamion zastavit nedokáže, vy couvnout nestačíte. Představte si, že v tom autě sedíte vy,a že vám jde o život pokaždé, když se vracíte autem domů.
2) Představte si, že v tom praskajícím domě na fotce ve Fotogalerii bydlíte vy... v ulici A.F. Ressela a Vláčilově jich popraskaných najdete víc. Ty domy silně vibrují při každém průjezdu kamionu se dřevem. Dotazy na podporu při řešení náhrad hmotných škod způsobených provozem vozidel lesů zůstávají bez odpovědi, v případě některých domů v ulici Vláčilově a A.F. Ressela ale už nejde jen o hmotné škody, ale o ohrožení možnosti vůbec v těch domech bydlet. Ti důchodci, co v nich bydlí, se už na jiné bydlení nezmůžou.
Tato stránka vznikla z potřeby najít humor i tam, kde fakt není čemu se smát.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------
14. května 2014
Na úřadě obce Mníšku. Jednání svolané kvůli stížnostem na provoz nadměrných nákladů dřeva na ulici Vláčilově a ulici A.F. Ressela. za účasti vedení obce a úředníků magistrátu Liberce, zástupců KSS LK a policie.
První, co zaznělo ze strany odboru dopravy, byla citace paragrafů ve smyslu, že s tou situací nelze nic dělat.
Druhé, co zaznělo ze strany odboru dopravy, bylo, že podle vyhlášky je řidič (tj. hlavně asi já) je povinen přizpůsobit řízení svého vozidla situaci na vozovce.
Proč já - pěšky, na kole nebo v osobním autě - se musím přizpůsobit, ale proč ne řidič kamionu se dřevem? Kdyby kamion s dvojitým návěsem, s desítkami tun dřeva, zabírající celou šířku silnice, měl přizpůsobit jízdu provozu a situaci, vůbec by do Vláčilovy ulice nemohl vjet. A my všichni jsme mohli být teď někde úplně jinde...
Ze zápisu z jednání: "vlastník komunikace posoudí, zda je možné umístit dopravní svodidlo v zatáčce u čp. 144, prověří možnost umístění svodidla, popř. podá na OD MML žádost o stanovení místní úpravy provozu."
Telefonní hovor do mobilu starosty v průběhu jednání byl interpretován takto: "těžba končí, bude svezeno jen několik zbývajících desítek kubíků dřeva, v nejbližších dvou letech se další těžba neplánuje."
V době do začátku zimy bylo pak zaznamenáno tolik průjezdů kamionů, že to číslo byste nám stejně nevěřili.
Neplánovaná těžba? Takže to všechno byli čorkaři?
----------------------------------------------------------------------------------------------------------
z e-mailu od obce, z 3.7.2014:
"pan hajný mne informoval, že v dotčeném revíru ještě nějaká drobná těžba bude pokračovat, bohužel s tím nic nelze dělat. Pan hajný mně slíbil, že se pokusí domluvit firmě stran snížení rychlosti a frekvence ježdění."
Ještě jednou, v době do začátku zimy bylo pak zaznamenáno tolik průjezdů kamionů, že to číslo byste nám stejně nevěřili.
______________________________________________________________
19. listopadu 2014
z e-mailu obci:
"Dnes, 19. listopadu, v 15.10. hodin projel už druhý kamion firmy Kotrla - a pod rukama mi vibrovala klávesnice notebooku na stole v místnosti, která je od silnice - (ulice Vláčilova, dům 149), vzdálená minimálně dvacet metrů. Ten Kotrla totiž teď na podzim jezdí rovnou s dvojnásobným nákladem, ve srovnání s tím, na co jsme upozorňovali na jaře a v létě!
Má za normálním kamionem, vrchovatě naloženým velkými kládami, ještě přívěs, naložený rovněž těmito velkými a dlouhými kládami, které dvojnásobně přesahují délku přívěsu, takže ve skutečnosti se z lesa řítí rovnou dvojitý nadměrný kamion - to, co vozí teď, jsou dvojnásobné délky i objemy!
Řítí, nepřeháním, protože řidič velmi dobře ví, jakou hmotnost veze, a ví, že čím rychleji pojede, tím víc snižuje šanci silniční kontroly.
V minulých dnech ty kamiony Kotrla i jiných firem jezdily několikrát denně, někdy rovnou dva za sebou hned ráno, potom znova během dne.
Zrcadlo už sice v zatáčce je, což je dobře, ale situaci to neřeší, obsáhne jen krátký úsek ulice."
------------------------------------------------------------------------------------------------------------
16. dubna 2015, z e-mailu starostovi obce (zkráceno)
Po ulici Vláčilově jezdí, zejména brzo ráno, potom dál po celý den, nejen těžká vozidla s vytěženým dřevem - trojité náklady dlouhých klád o velkém průměru... Nahoře se kácí ve velkém a není to tak, že by těžba loni v květnu nebo červnu skončila, jezdili až dokud nenapadl sníh a jen co je cesta sjízdná, zase jezdí, velmi často, a velmi rychle dolů.Ta extrémně těžká vozidla nejsou jen těžba dřeva, v posledních týdnech jsou to i náklaďáky vozící kámen a štěrk nahoru. Jsou to ale nejen dvojité až trojité náklady,podobně jako ti od Lesů, ale hůř, je to velikosti vagónu nákladního vlaku, větší objem než velký náklaďák s přívěsem, váhu nechci ani odhadovat. Otáčejí to nahoru a dolů několikrát během dopoledne. Pro převážení vagónů kamení po ulici Vláčilově, v místě, kde padá břeh potoka vedoucího těsně podél silnice, v hloubce několika metrů pod úrovní silnice, absolutně není žádné racionální zdůvodnění.
Žádám Vás o okamžitý zásah z pozice starosty Mníšku. Prosím neztrácejte čas zdůvodňováním, proč se s tím nedá nic dělat."
16. dubna 2015, e-mail od obce Mníšek (zkráceno)
..."z pozice starosty obce mohu ovlivnit provoz po obecních komunikacích, nikoliv po komunikacích krajských. Byla jste přítomna místnímu šetření, které se konalo v zasedací místnosti obecního úřadu za přítomnosti všech dotčených orgánů a bylo Vám podáno vysvětlení. Vaši stížnost předám správci dotčené komunikace. "
Tak tady je to fakt úsměvné, už dříve bylo navrženo, aby obec převzala tu silnici od kraje a zakázala provoz náklaďáků, jenže to nejde, tu silnici by měl prý kraj napřed opravit...že by kraj opravoval silnici, kterou by pak předal někomu jinému...Problém eskaluje, a nic se s tím nedá nic dělat.
16. dubna 2015 (z e-mailu starostovi, zkráceno)
"... bylo instalováno zrcadlo, což je fajn, ale ti lesáci i ti voziči kamene jezdí velmi často a velmi rychle a hmotnost nákladu ani rychlost, jakou se řítí dolů, jim neleží ani v patě, oni vědí, že si to můžou dovolit, střet s autem se jich nedotkne, zničená silnice nebo silnice propadlá v potoce není jejich starost.
To jednání vloni tu situaci tady neřeší, naopak - Ta situace je teď mnohem a mnohem horší než loni, s výhledem ještě dalšího rychlého zhoršení, a -jak uvidíte v emailu Krajské správě silnic Libereckého kraje, který jsem Vám poslala v kopii také, ten problém je velmi vážný, s tendencí akutního zhoršení a akutního ohrožení...Od vedení obce bych očekávala, z pozice úřadu, který zastávají, větší zájem o vážné problémy trvalých obyvatel, ne formální odpověď o předání mailu někomu jinému. Nejde o žádnou malichernost nebo nepříjemnost týkající se jedné rodiny, je to vážný problém, a v ulici Vláčilově bydlí hodně dalších lidí, kteří od Vás očekávají, že pomůžete."
Jak ráda bych se tady zmohla aspoň na náznak humoru..nejde to.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------
24.dubna 2015
Z odpovědi KSS LK na stížnost na nadměrnou dopravu ve Vláčilově ulici:
"....prakticky každý rok zde nějaká těžba proběhne. Pro letošní rok jsme byli ujištěni, že nebude probíhat větší těžba...
smluvní partneři Lesů ČR byli instruováni, aby jezdili pomalu a využívali co nejvíce výjezd ve směru do Rudolfova....
Pro jízdy extrémně velkých nákladů tedy neexistují racionální důvody. Není kalamita, například. Existuje jiná silnice, k tomu účelu postavená. Lesy ČR to vědí. Ale je jim to u jisté části těla.
___________________________________________________________
16.10. 2015
z emailu obci, po jednání zastupitelstva, kde výstupem bylo, že bude zadán posudek -překážka provozu: (chtěli jsme expertovi, který ten posudek bude dělat, dodat relevantní informace)
"...osoba, která vypracovává jakýkoli posudek, vždy vychází z informací, které má k dispozici. Protože zadavatel posudku - obec - nemá dostatek informací (například ke střetu s vozidlem vezoucím klády už došlo), žádám Vás, abych byla v zadání posudku uvedena jako kontaktní osoba, která poskytne relevantní informace k předmětu posouzení, četně fotodokumentace a záznamů o frekvenci jízd z pozorování za posledních několik měsíců...(Ivana Chmelařová)
NIKDO O TYTO ZÁZNAMY A INFORMACE NEPOŽÁDAL.
__________________________________________________________
10. května 2016
"...ohledně domu...je strašně složité dokázat, že tyto praskliny vznikají důsledkem provozu přetížených aut. Doporučil bych znalecký posudek, ale osobně bych do toho nešel. Soudit se v dnešní době je velmi drahé a s nejistým výsledkem..."
(kdo je autorem, není důležité, zaznělo to z více stran).
__________________________________________________________
Panebože, musím najít něco, čemu se můžu zasmát! Tak tady:
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
červen 2016 - Odborný posudek únosnosti stávající komunikace (silnice III/2907) v obci Mníšek, část Fojtka
"... stávající konstrukce neodpovídá katalogové kategorii VI. třídy a z tohoto důvodu se doporučuje na posuzovaný úsek komunikace zajistit zákaz vjezdu nákladních vozidel. Toto opatření bude provedeno v místě křižovatky silnic III/2907 a III/2908 osadit svislou dopravní značku B4 – Zákaz vjezdu nákladních automobilů s dodatkovou tabulkou – Mimo zásobování.
Navržené řešení musí objednatel posudku projednat a o realizaci požádat správce komunikace – Krajskou správu silnic Libereckého kraje.
Ing. Zbyněk Nýdrle
autorizovaný inženýr v oboru dopravní stavby
Na tento posudek bylo následně poukazováno jako na "ne úplně šťastný."
______________________________________________________________
2. června 2016, došlo z obce:
"Po dohodě s odborem dopravy a dopravním inspektorátem Policie ČR bude omezen úsek od konečné autobusu až na konec obce v místě dopravní závory s tím, že omezení bude pomocí dopravních značek v podobě omezení délky vozidla na 10 m a zatížení jednoho vozidla na 24 tun případně omezení na zatížení na nápravu, které vyjde z mostní prohlídky.
Toto opatření je více než dostačující a rozhodně bych jej nerozporoval.
R. Slezák."
Tento druhý posudek k ulici Vláčilově, od experta pana Beldy, říká mimo jiné toto:
(zkráceno)
"... případné vyhnutí je možné takřka v celé délce posuzované komunikace. Výjimkou je směrový oblouk u č.p. 149, kde malý nákladní automobil (9,46 délka, 2,29 m šířka) zabírá celou šířku jízdního pásu ale případné vyhnutí je možné ve vjezdech k objektům v těsné blízkosti."
V následujících odstavcích o velkém nákladním automobilu (10,10m délka, 2,50 m šířka) je zkopírována tatáž formulace.
Ta silnička má šířku 2,30 m a hned po straně je opěrná zeď nebo břeh potoka...tak v případě, že se proti vám řítí nákladní auto, expert tady navrhuje vyhýbání se skokem ke mně nebo k Lorkovým nebo Florianovým do dvorka nebo do zahrady - nebo možná radši adrenalin, skok na ten úzký můstek k Podeszwům?
Nic z toho není veřejný prostor. To, že někde není plot nebo brána, neznamená, že si tam může kdokoliv vjet. Plot nebo brána u vjezdů mnoha domů na ulici Vláčilově není z bezpečnostních důvodů, zastavení auta na silnici v tomto místě na to, abychom si otevřeli bránu a mohli vjet domů, se nám zdá velmi nebezpečné, z důvodů, které jsou známé, se snažíme zmizet ze silnice co nejrychleji.
A jak se v autě vyhnete protijedoucímu náklaďáku, který zabere celou šíři silnice, ale v místě "vhodném pro vyhnutí ve vjezdu k objektům v těsné blízkosti" právě stojí auto toho, kdo tam je doma?
Na námitku, navzdory doporučení pana starosty "tento posudek nerozporovat" jsem se rozhodla mu zavolat - no a autor tohoto posudku odpověděl, že zkoumat majetkové poměry nebylo v zadání.
Kolik peněz to expertní doporučení k vyhýbání se protijedoucích vozidel do soukromých vjezdů obec stálo, jsem se neptala...
____________________________________________________________
No a pak pár dní poté jsem od rána seděla v horním pokoji u počítače a pracovala a najednou mi, nějak kolem desáté, přišlo, že mi v domě asi něco hoří...najednou cítím čmoud. A pak i divný hluk. A bylo to ne doma, ale na dvorku.
A tam stálo vozidlo firmy Silnice LK. Pod třešní seděl zapnutý agregát a mohutně čmoudil přímo do rajčat a do oken malého pokoje. A vedle něj stál chlap a spokojeně sledoval, jak mu čmoudí ten agregát. A z auta vylézal další.
Na moji otázku, co tam dělají, řekli, že jdou postavit to zábradlí tamhle nad potokem. Na moji další otázku, hlasitější - protože ten agregát docela řval - no tak na moji otázku, kdo je poslal zaparkovat ten jejich náklaďák a agregát ke mně do dvorka, řekli, že nikdo. A měli to za hotové. Nic se nedělo. Tak jsem je hlasitě vyzvala,aby okamžitě vypadli z našeho dvorku, je to soukromý pozemek. Tak od volantu vylezl třetí chlap. Agregát stále hlasitě běžel, hustý černý dým pořád jel přímo do těch mých nebohých rajčat a vína, co se plazí na kůlně, nikdo se neměl k tomu, aby ho vypnul. Obstoupili mě, asi aby si užili výškovou a váhovou převahu, a ten co vylezl poslední, začal: "Á, paninka právě vstala." Druhý pokračoval: "No co, co, a proč tady tak řvete? " A třetí dodal něco jako, "nešlo by to říct slušnějc?"
Ten agregát zastavili, teprve až když jsem sáhla po mobilu, že volám policii, a, pravda, to už bylo docela hodně hlasitě. Pak s nějakými dalšími kecy naložili agregát a opustili náš dvorek.
Věřte, nevěřte...věřte, přesně tak to bylo.Že by trénink, abychom si tam u nás nahoře ve Vláčilově zvykli, že naše zahrádka je veřejný prostor k vyhýbání se protijedoucím vozidlům? Když to napsal expert do posudku, asi to tak je...
________________________________________________________________
9. června, z hovoru s panem Hovorkou, nadlesním, po dotazu, proč jezdí velké náklady, když se po jednání na obci už dobře ví, že se jezdit nemá.
(přibližná citace)
"co chcete...kraj místo by tu cestu dal spravit tak si tam dá značky...vždycky se tam dřevo vozilo..."
(po připomenutí, že byl na schůzce u starosty obeznámen s posudky a ví o nebezpečnosti, a měl by znovu partnery Lesů ČR tedy informovat o aktuálním stavu, už 2 posudky hovoří o nevhodnosti ulice Vláčilovy pro provoz nákladních vozidel a běží správní řízení..)
(přibližná citace)
"..toto poslouchat nebudu." (praštil telefonem.)
Jo, takhle se to má řešit. Nestihla jsem mu říct, že historicky se dřevo dolů Fojtkou vozilo, s koňmi, proti tomu bych nic neměla. Ale ty desítky tun naráz na kamionech s dalším přívěsem a ještě to čouhá, to je fenomén posledního desetiletí.Ta silnička je to, co to je...konstrukcí cyklostezka, jen asfalt bez podloží, úzká, nepřehledná, prudká tak, že cyklisti nemají kam přeřadit, a ty ostré zatáčky...to už všechno víte. Ale mrzí mě, že pořád nevím, proč se ulicí Vláčilovou vozí dřevo i směrem nahoru - proč se vozí dřevo do lesa. Kdyby mi nepraštil telefonem...
___________________________________________________________
21. 10.2016, stanovení místního omezení dopravy platné a účinné už několik týdnů, značky stále nikde, ptám se všude, proč nejsou.
z obce:
Dobrý den,
pan ředitel firmy LK Silnice slíbil urychlenou montáž značek, dnes jsem ho kontaktoval. "
Jak se následně ukázalo, nebyly tehdy ani ještě objednané. Slibem nezarmoutíš.
______________________________________________________________
7. 11.2016, e-mail obci, značky stále po mnoha urgencích nejsou
"... ony byly hotové už pravděpodobně ve středu a a kdyby se po nich někdo ptal, tak už je doručili minulý týden... jde o práci, která je dávno v plánu, trvá půl hodiny, absolutně není důvod, proč by ve středu 9.11. neměly být na místě, pokud se budou Silnice LK kroutit a vymlouvat, že něco nejde, převezmu si ty značky, jinak už v této věci od nikoho nic nepotřebujeme, ty značky umístíme sami."
___________________________________________________________
No a pak je umístili, 10. listopadu. Jen dvě ze tří, a ty dvě po pravé straně směrem nahoru. Omezení jen pro směr nahoru do lesa. To nevymyslíš, to se musí stát.
_________________________________________________________
14. listopadu 2016
odpověď z Odboru dopravy na stížnost Spolku Fojtka o neprovedení instalace značek (zkráceno)
"...Podle informací z Krajské správy silnic Libereckého kraje vědí o chybném osazení dopravní značky a řeší reklamaci s dodavatelem prací.
Dne 18. 10. 2016 obdržely Lesy ČR dopis, kterým jsme je informovali o ukončeném řízení, schválení užití dopravní značky a oprávnění její instalace na lesní cestě.
Bohužel nemohu souhlasit s Vašimi závěry ohledně povinností osadit značku. Zákonodárce stanovil proces pro schvalování dopravního značení, který sice umožňuje veřejnosti se na schvalování aktivně podílet, ale výsledek procesu nezavazuje nikoho značení instalovat. Nejedná se o rozhodnutí, které může stanovit povinnost. Opatření obecné povahy toliko zakládá právo užít dopravní značení. Přestože proces schvalování dopravního značení byl určen i pro účelové komunikace soukromých vlastníků, nebyla zákonem vyřešena otázka vymahatelnosti.
V konkrétním případě ale není rozhodující, jestli Lesy ČR značku na své komunikaci umístí či nikoliv. Jedná se o značku předběžnou, která ještě nezakládá řidiči povinnost. Povinnost je založena až značením u silnice III. třídy. Na druhou stranu by ale bylo vhodnější, protože řidiči se budou vymlouvat, že se nemohli otočit, couvat a podobně. Bohužel se najde i policista, který tomu uvěří a nebude věc řešit. Navrhuji proto, abyste se obrátila na starostu obce, který z místními zástupci Lesů ČR jedná a upozornil je na schválení dopravního značení i důležitosti jeho instalace. Z jiných jednání máme totiž zkušenosti, že dopisy zaslané Lesům ČR se těžko dostávají na jejich nižší výkonné jednotky.
Přeji příjemný a úspěšný den
Ing. Pavel Rychetský"
--------------------------------------------------
No comment.
Aktualizováno 9.12.2016